Nieuws

Darmbacteriën en je gevoel 13-02-2019

Wist jij dat je darmbacteriën mede bepalen hoe je je voelt?
 

Of je je goed, slecht, gezond of ongezond voelt? Volgens psycholoog en onderzoekster Laura Steenbergen en diverse wetenschappers is er een relatie tussen je darmen en je geest.
'Alle ziektes ontstaan in de darmen'. Dit zei Hippocrates, de grondlegger van de “moderne” geneeskunde, zo'n 2000 jaar geleden al. 
Huidig wetenschappelijk onderzoek bevestigt zijn idee en kan het onderbouwen. 
Alhoewel zeker niet élke ziekte zijn oorsprong in de darmen kent, is er steeds meer bewijs dat heel veel, ook chronische (stofwisselings)ziektes te verklaren zijn uit het feit dat er iets misgaat in de darmen. In de orthomoleculaire geneeskunde is dit al langer bekend. Deze nieuwe kennis biedt ook andere behandelmogelijkheden. 
De meest voor de hand liggende: je voedingspatroon aanpassen. 

 

Restless legs 15-01-2019

Heb jij rusteloze benen?

Dan heb je wellicht het Restless Legs Syndrome (RLS). 1 op de 20 mensen – meestal mensen van middelbare leeftijd – krijgt te maken met deze aandoening. Bij rusteloze benen heb je last van een onprettig, rusteloos of kriebelend gevoel in je benen. Vooral als je gewoon stilzit en met name ’s avonds en ’s nachts. Dit vervelende gevoel kun je ook in je armen hebben.
Herken jij de klachten? Lees wat mogelijke oorzaken zijn en wat je kunt doen om je rusteloze benen te bedaren.
De ‘oplossingen’ zijn sowieso hele goede tips om zonder al te veel moeite aan je gezondheid te werken. Lees de tips dus ook als je geen RLS hebt!

Restless Legs Syndrome (RLS)

Het rusteloze gevoel kan ook in je armen optreden of in je benen én armen. Is het gevaarlijk? Niet direct. Maar op lange termijn kan het syndroom wel ernstige vermoeidheid en slaapgebrek veroorzaken. En dát kan heel slecht zijn voor je gezondheid. Bovendien kan het Restless Legs Syndrome een gevolg zijn van een onderliggende klacht. 

Doe de zelfcheck:

*Je moet je armen en/of benen bewegen of masseren om van de onprettige kriebels, jeuk en/of pijn in je armen en/of benen af te komen.
*Je klachten treden op in rust, meestal ’s avonds als je ontspant of als je naar bed gaat.
*Als je jouw armen en/of benen (waar je last hebt) beweegt of masseert, worden de klachten minder erg.
*Als je ophoudt met bewegen, worden de klachten weer erger.

DNA onderzoek: Van wangslijm sample tot DNA Boek, extra diagnose 15-01-2019

Van wangslijm sample tot DNA Boek

DNA Onderzoek
In samenwerking met “mijnlabtest” kunnen wij u een nieuwe vorm van onderzoek aanbieden. Het Nutri gene DNA onderzoek bevat meer dan 200 genetische variaties. Alle genen die gemeten worden bevatten de meest betrouwbare genetische markers met een wetenschappelijk aangetoond effect.

Unieke genetische code
Iedereen heeft een unieke genetische code en daar horen unieke voedingsadviezen bij. Daarom is een persoonlijk genetisch voedingsplan twee tot drie keer effectiever dan een standaard dieet. Iedere analyse combineert informatie over uw genen met persoonlijk advies, uiteraard met relevante wetenschappelijke achtergrond. Door middel van de nieuwste technologieën en wetenschappelijke inzichten kunnen we u inzicht geven in onder andere:

– De werking van uw stofwisseling
– Welke vitamine en mineralen u lichaam nodig heeft
– Uw reactie op o.a. koolhydraten, vetten, cafeïne en alcohol
– Persoonlijk sportadvies dat aansluit op uw persoonlijke behoefte

We kunnen u vervolgens aan de hand van uw persoonlijke genetische test adviseren over wat voor u de ideale voedingsgewoonten zijn en welke sporten het beste passen bij uw lichaam.
Ook ontvangt u een persoonlijk kookboek op basis van uw DNA

Fibroblasten en mitochondriën 15-01-2019

Fibroblasten en mitochondriën

Fibroblasten en mitochondriën zijn beide minuscule onderdelen van het menselijk lichaam. Hoe minuscuul dan ook… beide onderdelen zijn van gróót belang voor een gezond, energiek en goed functionerend lichaam. In dit blog lees je meer over deze twee kleine krachtpatsers.

Fibroblasten
Fibroblasten zijn onderdeel van het bindweefsel, oftewel het fasciaweefsel. De fibroblasten zorgen in dit weefsel voor stevigheid. Hoe? Doordat door de fibroblasten collageen wordt aangemaakt. Naast stevigheid helpen de fibroblasten ook bij herstel van het lichaam. Bijvoorbeeld als je jezelf hebt gesneden of iets hebt gebroken. Door de productie van collageen en andere bindweefselstoffen zijn de fibroblasten cruciaal voor een sterk lichaam dat zichzelf sterk kan houden.

Mitochondriën
Mitochondriën bevinden zich in alle lichaamscellen. Door de mitochondriën kunnen lichaamscellen energie produceren. Die energie is allereerst nodig voor alle basale lichaamsfuncties, zoals ademhalen en voeding vereren. Wat overblijft na verbruik van deze basale functies is de lichaamsenergie. De energie, waarmee je fysiek in beweging komt, en de energie die je brein voedt om mentaal in actie te komen. Kortom: je energieniveau.

 

Goede voornemens waarmaken 2019 15-01-2019

Als je iets wil veranderen bij jezelf heeft dit tijd nodig.

Vaak haken we snel af. In dit blog lees je hoe je nu succesvol nieuwe gewoonten aanleert.

Hoe je succesvol nieuwe gewoonten aanleert

Misschien wil je meer bewegen, gezonder eten of meer ontspannen. Dat zou moeten lukken… Want wat is nu 1x per dag 15 minuten bewegen? Hoe makkelijk is het om snel én gezond te eten met al die verse groenten van de supermarkt? Die ontspanning die je op vakantie ervaart op het strand of aan het zwembad, die wil je thuis toch ook? Lekker elke avond knus op de bank met een kop thee en een leesboek... Wat je doel ook is, in de praktijk gaat het vaak toch anders…

Hallo realiteit!

Je houdt het even vol. Bent blij met jezelf. Je bent trots op jezelf. Zie je wel… dit keer lukt het je echt! En dan… gaat het mis. Niet ineens, maar langzaam bezwijk je onder je oude gewoonten. Je slaat een dagje je oefeningen over. Je hebt geen zin of inspiratie om te koken en kiest voor een afhaalmaaltijd of snelle pasta. Of je wilt even met je verstand op nul televisie kijken. Oh, dat is even genieten zeg! En morgen pak je die nieuwe gewoonte wel weer op. Helaas.

 

Prikkelbare Darm Syndroom ( PDS) 17-12-2018

Prikkelbare darm syndroom, de sleutelrol van de darmflora en stress

Prikkelbare darm syndroom (PDS) is een van de meest voorkomende darmaandoeningen. Het wordt vooral gekenmerkt door chronische buikpijn, buikkrampen, een opgeblazen gevoel, diarree en/of constipatie. Prikkelbare darm syndroom is geen op zichzelf staande ziekte, maar een symptoom. Prikkelbare darmen zijn het gevolg van onderling met elkaar verweven neurologische, hormonale en immunologische stoornissen. 

Psychische stress speelt daarin een belangrijke rol. Stress is gelinkt aan een verstoorde darmflora, voedselintoleranties en immunologische, neurologische en hormonale stoornissen, via de microbioom-darm-hersenen as, de connectie tussen de darmen, de darmflora en de hersenen. 

 

Tachyon workshop 9 maart 2019 11-12-2018

TACHYON WORKSHOP

'Contact met tachyonen leidt altijd tot heling, verjonging en bewustwording'.
Mooie woorden… maar zonder betekenis tot we echt tot ervaring en beleving overgaan. Wil je weten of er ook voor jou waarheid zit in deze stelling? Dan zal je zeker antwoord vinden tijdens de Tachyon ervaringsdag. 

Waarom een tachyon workshop bijwonen?
Wil ook jij je bewust worden van jouw eigen vermogen om te helen, te creëren en te verjongen, en hoe te leven in vreugde en innerlijke vrede? Dan wordt dit een boeiende en leerzame dag die jouw leven een andere wending kan geven. De tijd is rijp voor een nieuwe levenshouding en aangepaste hulpmiddelen om in liefde, gezondheid en vitaliteit te evolueren. Leven in Verticaliteit - Leven in verbinding en de tachyon tools zijn prachtige sleutels hiertoe. Ze brengen ons terug tot onze ware essentie. 
 

Tachyon workshop (nulpuntenergie ) 11-12-2018

OP 9 maart 2019 wordt een Tachyonworkshop georganiseerd.
Voor verdere informatoe gaat u naar www.franswouts.nl, onder het punt agenda.

Microbioom belangrijk voor veerkracht 11-12-2018

Het microbioom speelt een sleutelrol bij onze reactie op psychologische en fysieke stress en beïnvloedt hoe veerkrachtig we zijn, blijkt uit dit uitgebreide literatuuronderzoek.
Maar wat is die ‘veerkracht’ precies? 

In een uitgebreide literatuur-review hebben onderzoekers van MD Anderson Cancer Center in Houston, Mt Sinai Hospital in New York en University College Cork in Ierland het concept van veerkracht onderzocht. Veerkracht werd hierbij omschreven als ‘het vermogen van individuen om zich aan te passen aan en te herstellen van ongunstige, stressvolle omstandigheden’. Ons microbioom blijkt hierbij een sleutelrol te spelen. Het artikel is gepubliceerd in het tijdschrift Brain, Behavior and Immunity. 


 

Vergoedingen zorgverzekeraars in 2019 ingeperkt 26-11-2018

Vergoedingen zorgverzekeraars in 2019

Zorgverzekeraars hebben hun polisvoorwaarden met daarin de vergoedingen voor 2019 bekend gemaakt. De CZ-groep ( CZ, OHRA en Nationale Nederlanden ),  maar ook Achmea hebben aangegeven een groot aantal complementaire en alternatieve therapievormen niet meer te vergoeden in de aanvullende zorgverzekering.

Door deze therapievormen niet meer te vergoeden zetten deze verzekeringsmaatschappijen patiënten en hun behandelaars in de kou.

Nieuwsbrief van 16 november 2018 19-11-2018

Bekijk onze nieuwsbrief van 16 november 2018

Tachyon workshop ( nulpuntenergie ) 31-05-2018

Op 31 mei 2018 wordt een Tachyon workshop georganiseerd.
Voor nadere informatie kun je de agenda raadplegen op www.franswouts.nl

Dementie, alzheimer en alcohol 13-03-2018

Zware drinkers hoog risico op dementie 

Terwijl af en toe een glaasje alcohol juist tegen dementie lijkt te beschermen, stijgt bij hoge alcoholinname het risico op dementie extreem. Bij zware drinkers gaat het om een verdrievoudiging van dat risico. 

Iemand wordt als zware drinker beschouwd bij meer dan vier tot zes glazen alcohol per dag; zestig gram pure alcohol voor mannen en veertig gram pure alcohol voor vrouwen. Voor vrijwel alle vormen van dementie stijgt het risico met zware alcoholinname, maar vooral ook voor dementie op jonge leeftijd. Drankgebruik blijkt daarmee de grootste, beïnvloedbare factor te zijn die kan leiden tot dementie (Schwarzinger et al., 2018).

Probiotica, een alternatief voor vaccinatie? 03-01-2018

Een van de belangrijkste oorzaken van een verzwakte weerstand tegen virussen en bacteriën is een verstoorde darmflora of een verstoord bacterieel evenwicht in de darmen. Een verstoorde darmflora verlaagt bovendien de respons op vaccinatie. Probiotica worden daarom soms gebruikt als adjuvant voor vaccins (een hulpstof om de immuunrespons te verhogen).

Lunch voor schoolkinderen 04-09-2017

Het begin van het schooljaar is gestart.

Duizenden scholieren ruilen hun rustige thuislunch in voor een lunchbox in een drukke schoolrefter of kantine. Vaak wordt dan ook het strakke ritme van boterhammen in de trommel hervat. Maar dit hoeft echter niet. Maak dit schooljaar eens een creatieve en gezonde start en stop eens groenten in je lunchbox. Dit helpt je alvast om je dagelijkse groenteportie aan te zwengelen. Hier volgen enkele algemene tips bij het samenstellen van een lunchbox. 

Darmkanker en vitamine D 04-09-2017

Vitamine D vertraagt de progressie van darmkanker

Vitamine D is een belangrijke regulator van biochemische processen in de darm. De darmwandcellen bevatten veel vitamine D-receptoren. Het activeren van deze receptoren door vitamine D is nodig voor het gezond houden van de darmwand, voor het bestrijden van ziekteverwekkende organismen, voor de activiteit van immuuncellen en het regelen van inflammatie. Vitamine D verhoogt de activiteit van antikankergenen (tumor suppressor genen) en verlaagt de activiteit van kankergenen (oncogenen) (Sun M, 2016).

Melk en Parkinson 01-09-2017

Magere melkproducten verhogen parkinsonrisico

De Nurses Health Study blijft een rijke bron van onderzoeksresultaten. Uit een analyse van gegevens van 120.000 personen, bleek dat de consumptie van magere melkproducten gerelateerd is aan een verhoogd risico op parkinson. Is volle melk dan wél goed?

Groente en fruit voor gezondheid 28-04-2017

Bijna dubbel zoveel groente en fruit 

Volwassenen krijgen van het Nederlandse Voedingscentrum het advies om minimaal 250 gram groente en twee porties fruit per dag te eten. Vijf procent van de Nederlanders houdt zich aan de richtlijn voor groenten en 5-10% eet de aanbevolen hoeveelheid fruit (VCP 2007-2010).

In België wordt verwacht dat je dagelijks 300 gram groente eet. De gebruikelijke groente-inname van 143 gram per dag voor de 18- tot 39-jarigen en 172 gram per dag voor de 40- tot 64-jarigen is ondermaats. Gebruikelijk fruitinname is met amper 92 gram (bij de 18- tot 39-jarigen) en 128 gram (bij de 40- tot 64-jarigen),of net geen stuk fruit per dag, te laag. De ondergrens van de aanbeveling is 250 gram (Voedselconsumptiepeiling 2014).

Ruscus aculeatus

Vermoeide benen 28-04-2017

Ruscus aculeatus probaat tegen vermoeide benen 

Volgens François-André Allaert, een Franse onderzoeker werkzaam in Dijon, zijn er een hoop wetenschappelijke bewijzen dat extract van Ruscus aculeatus(muizendoorn) de symptomen van chronische veneuze ziekten sterk vermindert. In sommige Europese landen wordt de combinatie van ruscus-extract, methylchalchon en vitamine C al meer dan 50 jaar gebruikt tegen veneuze aandoeningen. In een overzichtsartikel somt Allaert de in-vitro-experimenten en klinische studies op die sinds 1990 met deze combinatie gedaan zijn rond veneuze aandoeningen.

 

Bisfenol A en intolleranties 20-10-2016

Blootstelling aan bisfenol A (BPA) tijdens de zwangerschap en vlak na de geboorte maakt nakomelingen kwetsbaar voor voedselintoleranties. Dat besluiten Franse onderzoekers na testen met ratten.

Orale Probiotica 01-10-2016

Er zijn inmiddels vele aanwijzingen dat orale bacteriën niet alleen lokaal van betekenis zijn, maar dat er ook een verband is met een systemisch effect. Zo laten epidemiologische studies zien dat er een significante relatie is tussen parodontitis en chronische ziekten als diabetes type II, hart- en vaatziekten, obesitas en mogelijk ook Alzheimer.
 

Deel deze pagina

Volg ons op

Nieuwsbrief

Schrijf je in voor de nieuwsbrief