Nieuws

Lunch voor schoolkinderen 04-09-2017

Het begin van het schooljaar is gestart.

Duizenden scholieren ruilen hun rustige thuislunch in voor een lunchbox in een drukke schoolrefter of kantine. Vaak wordt dan ook het strakke ritme van boterhammen in de trommel hervat. Maar dit hoeft echter niet. Maak dit schooljaar eens een creatieve en gezonde start en stop eens groenten in je lunchbox. Dit helpt je alvast om je dagelijkse groenteportie aan te zwengelen. Hier volgen enkele algemene tips bij het samenstellen van een lunchbox. 

Darmkanker en vitamine D 04-09-2017

Vitamine D vertraagt de progressie van darmkanker

Vitamine D is een belangrijke regulator van biochemische processen in de darm. De darmwandcellen bevatten veel vitamine D-receptoren. Het activeren van deze receptoren door vitamine D is nodig voor het gezond houden van de darmwand, voor het bestrijden van ziekteverwekkende organismen, voor de activiteit van immuuncellen en het regelen van inflammatie. Vitamine D verhoogt de activiteit van antikankergenen (tumor suppressor genen) en verlaagt de activiteit van kankergenen (oncogenen) (Sun M, 2016).

Melk en Parkinson 01-09-2017

Magere melkproducten verhogen parkinsonrisico

De Nurses Health Study blijft een rijke bron van onderzoeksresultaten. Uit een analyse van gegevens van 120.000 personen, bleek dat de consumptie van magere melkproducten gerelateerd is aan een verhoogd risico op parkinson. Is volle melk dan wél goed?

Groente en fruit voor gezondheid 28-04-2017

Bijna dubbel zoveel groente en fruit 

Volwassenen krijgen van het Nederlandse Voedingscentrum het advies om minimaal 250 gram groente en twee porties fruit per dag te eten. Vijf procent van de Nederlanders houdt zich aan de richtlijn voor groenten en 5-10% eet de aanbevolen hoeveelheid fruit (VCP 2007-2010).

In België wordt verwacht dat je dagelijks 300 gram groente eet. De gebruikelijke groente-inname van 143 gram per dag voor de 18- tot 39-jarigen en 172 gram per dag voor de 40- tot 64-jarigen is ondermaats. Gebruikelijk fruitinname is met amper 92 gram (bij de 18- tot 39-jarigen) en 128 gram (bij de 40- tot 64-jarigen),of net geen stuk fruit per dag, te laag. De ondergrens van de aanbeveling is 250 gram (Voedselconsumptiepeiling 2014).

Ruscus aculeatus

Vermoeide benen 28-04-2017

Ruscus aculeatus probaat tegen vermoeide benen 

Volgens François-André Allaert, een Franse onderzoeker werkzaam in Dijon, zijn er een hoop wetenschappelijke bewijzen dat extract van Ruscus aculeatus(muizendoorn) de symptomen van chronische veneuze ziekten sterk vermindert. In sommige Europese landen wordt de combinatie van ruscus-extract, methylchalchon en vitamine C al meer dan 50 jaar gebruikt tegen veneuze aandoeningen. In een overzichtsartikel somt Allaert de in-vitro-experimenten en klinische studies op die sinds 1990 met deze combinatie gedaan zijn rond veneuze aandoeningen.

 

Bisfenol A en intolleranties 20-10-2016

Blootstelling aan bisfenol A (BPA) tijdens de zwangerschap en vlak na de geboorte maakt nakomelingen kwetsbaar voor voedselintoleranties. Dat besluiten Franse onderzoekers na testen met ratten.

Orale Probiotica 01-10-2016

Er zijn inmiddels vele aanwijzingen dat orale bacteriën niet alleen lokaal van betekenis zijn, maar dat er ook een verband is met een systemisch effect. Zo laten epidemiologische studies zien dat er een significante relatie is tussen parodontitis en chronische ziekten als diabetes type II, hart- en vaatziekten, obesitas en mogelijk ook Alzheimer.
 

Deel deze pagina

Volg ons op

Nieuwsbrief

Schrijf je in voor de nieuwsbrief